Μετά από 2 χρόνια στασιμότητας επανεκκινούν πριν το Πάσχα
Τα έργα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2015
Τι ανακοίνωσαν χθες Κ. Χατζηδάκης και Στ. Καλογιάννης
Πραγματικότητα είναι από χθες, αυτό που μέχρι πριν λίγους μήνες φάνταζε πολύ δύσκολο, έως και ακατόρθωτο στην Ελλάδα της κρίσης, δηλαδή η επανεκκίνηση των τεσσάρων μεγάλων αυτοκινητοδρόμων, δυο από τους οποίους, Ιόνια Οδός και Ε65 αφορούν την Ήπειρο (οι άλλοι δυο είναι Ολύμπια Οδός και Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου), αφού προβλέπεται να φθάσουν στην περιοχή μας!
Τις σχετικές ανακοινώσεις έκαναν από κοινού χθες, ο Υπουργός Ανάπτυξης Κωστής Χατζηδάκης και ο αναπληρωτής του και βουλευτής Ιωαννίνων Σταύρος Καλογιάννης, με τον υπουργό να τονίζει πως οι πρώτες μπουλντόζες θα μπουν πριν το Πάσχα!
«Η επανεκκίνηση των τεσσάρων αυτοκινητοδρόμων συμβολίζει την επανεκκίνηση της ελληνικής οικονομίας, δημιουργούνται 25.000 νέες θέσεις εργασίας» είπε, μεταξύ άλλων, ο κ. Χατζηδάκης, ενώ ο κ. Καλογιάννης ανέφερε πως «μας ενδιαφέρει η αναζωογόνηση των τοπικών κοινωνιών απ’ όπου διέρχονται οι συγκεκριμένοι άξονες παραχώρησης, τοπικές κοινωνίες και περιοχές που τα προηγούμενα χρόνια έχουν υποφέρει».
Μακρύς δρόμος…
Βέβαια, ο δρόμος για την επανεκκίνηση των έργων δεν ήταν απλός. Τα εργοτάξια μένουν ερμητικά κλειστά εδώ και πάνω από δυο χρόνια, αφού η αφερεγγυότητα της χώρας μας τα πρώτα χρόνια της κρίσης είχε απομακρύνει τους παραχωρησιούχους και βεβαίως τις Τράπεζες.
Πλέον υπάρχει συμφωνία, με την Κυβέρνηση να προσδοκά σε τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων (τα έργα πρέπει να ολοκληρωθούν μέχρι το Δεκέμβριο του 2015, αλλιώς κινδυνεύει η χώρα με απώλεια πόρων του ΕΣΠΑ), ώστε οι μεγάλοι αυτοκινητόδρομοι να είναι γεγονός και να παραδοθούν στην κυκλοφορία.
Παράλληλα αναμένεται να ολοκληρωθούν σύντομα οι διαπραγματεύσεις ανάμεσα στους Παραχωρησιούχους και τις 43 Ελληνικές και διεθνείς Τράπεζες που χρηματοδοτούν τα έργα. Στο ενδεχόμενο που κάποιες τράπεζες αδυνατούν να χρηματοδοτήσουν τα έργα όπως έχουν επανασχεδιαστεί λόγω της οικονομικής κρίσης, μέρους του χρηματοδοτικού κενού αναμένεται να καλυφθεί μέσω του ΕΣΠΑ, ενώ ήδη έχει εξασφαλιστεί δάνειο ύψους 650 εκατ. ευρώ από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων που αφορά αυστηρά την ολοκλήρωση των συγκεκριμένων αυτοκινητοδρόμων.
Η διαδικασία…
Η Κυβέρνηση θα καταβάλει αποζημιώσεις 150 εκατ. ευρώ στις κοινοπραξίες των έργων για να ξεκινήσουν τις προκαταρκτικές εργασίες. Το ποσό αυτό είναι μέρος μια συνολικής αποζημίωσης ύψους 353,3 εκατ. ευρώ, που θα δοθούν στους εργολάβους για να αποσύρουν τις διεκδικήσεις τους από τα έργα και θα επιβαρύνουν το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων. Το συγκεκριμένο ποσό κρίνεται ικανοποιητικό, εάν αναλογιστεί κανείς, ότι οι εργολάβοι διεκδικούσαν 720 εκατ. ευρώ!
Μέσα στις επόμενες ημέρες, οι κατασκευαστές θα καταθέσουν το πρόγραμμα εργασιών με το οποίο θα ξεκινήσουν οι διαδικασίες ενεργοποίησης των εργοταξίων. Σε πρώτη φάση έτοιμες να λάβουν τις προκαταβολές από τις αποζημιώσεις είναι η Ολυμπία Οδός (Κορίνθου-Πατρών) και ο αυτοκινητόδρομος Αιγαίου (Μαλιακός-Κλειδί) καθώς οι τράπεζες έχουν υπογράψει τα ιδιωτικά συμφωνητικά που έχουν συνάψει με το Δημόσιο. Πριν το Πάσχα αναμένεται να γίνει το ίδιο και με τις… δικές μας Ιόνια και Ε65 και όλες οι συμβάσεις θα μπουν στη Βουλή προς κύρωση.
Για την Ήπειρο…
Τι σημαίνουν όμως για την Ήπειρο τα χθεσινά νέα; Πρακτικά, άμεσα μπορούν να ξεκινήσουν τα έργα σε Ιόνια (η αποζημίωση των παραχωρησιούχων φθάνει τα 90,5 εκ. ευρώ) και Ε65 (η αντίστοιχη αποζημίωση αγγίζει τα 73,5 εκ. ευρώ), με τον πρώτο αυτοκινητόδρομο να είναι βέβαιο ότι θα φθάσει στην Ήπειρο.
Η Ιόνια οδός έχει συνολικό μήκος 380 χλμ και περιλαμβάνει κυρίως τον αυτοκινητόδρομο «Ιόνια Οδός» μήκους περίπου 196 χλμ. από Αντίρριο έως Ιωάννινα (Ανισόπεδος Κόμβος με Εγνατία Οδό). Για το έργο, πέραν των 196 χλμ. νέου αυτοκινητοδρόμου, θα κατασκευαστούν μεταξύ άλλων: 24 γέφυρες, 4 σήραγγες, 74 κάτω διαβάσεις και 36 άνω. Μέχρι σήμερα έχουν παραδοθεί τρία κομμάτια στην κυκλοφορία, οι παρακάμψεις Αγρινίου και Άρτας, καθώς και το κομμάτι Άγιος Δημήτριος- Σελλάδες, επίσης στην Άρτα.
Ο Ε65…
Από την πλευρά του ο Ε65 (πιο… επίσημα γνωστός ως Κεντρική Οδός) είναι ίσως ο πιο προβληματικός από όλους τους άξονες, με αποτέλεσμα, σε πρώτη φάση τουλάχιστον, να είναι αμφίβολο το εάν θα δει Ήπειρο. Αρχικά, θα κατασκευαστεί από την Ξυνιάδα (πριν τον Δομοκό) μέχρι τα Τρίκαλα, ενώ σύμφωνα με ανεπιβεβαίωτες πληροφορίες, παραπέμπεται για το μέλλον το νότιο άκρο (Ξυνιάδα-Λαμία) όσο και το βόρειο (Τρίκαλα-Εγνατία).
Πάντως, όλο και πιο πολλοί είναι οι σύλλογοι που ζητούν την άμεση ολοκλήρωση του Ε65 στο σύνολό του. Τα περισσότερα προβλήματα εστιάζονται στο τμήμα Καλαμπάκα- Εγνατία Οδός, που υψηλών τεχνικών προδιαγραφών και απαιτήσεων.
Μιχ. Παπακωνσταντίνου.
ΠΗΓΗ: www.proinoslogos.gr