Ένταξη των απλήρωτων εφάπαξ στο πρόγραμμα εξόφλησης των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου (που θα επιτρέψει να εκταμιευτεί ποσό 1,2 δισ. ευρώ και να καταβληθούν σταδιακά 33.000 εφάπαξ από τα 52.000 που οφείλονται σε συνταξιούχους του Δημοσίου) με αντάλλαγμα τη μείωση από 15% - 22% των ποσών, την επιβολή νέων εισφορών και την αυστηροποίηση των προϋποθέσεων ασφάλισης είναι το σχέδιο, το οποίο σχεδιάζει να εφαρμόσει -μετά τις εθνικές εκλογές- το Ταμείο Πρόνοιας Δημοσίων Υπαλλήλων.
Το έκτακτο σχέδιο -που σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες έχει συζητηθεί και με συνδικαλιστικά στελέχη της ΑΔΕΔΥ- στηρίζεται στην ένταξη του Ταμείου στο πρόγραμμα έκτακτης χρηματοδότησης για την εξόφληση ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων του Δημοσίου (με τη σύμφωνη γνώμη της τρόικας όταν έγιναν οι σχετικές συναντήσεις με τη διοίκηση του ΤΠΔΥ). Προϋπόθεση, βεβαίως, είναι να μην διακοπεί μετεκλογικά η ροή της χρηματοδότησης και το ΤΠΔΥ να λάβει πρόσθετα μέτρα ώστε να μην σωρεύει νέες ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις, δηλαδή να καταβάλει έγκαιρα, μετά τη σταδιακή είσπραξη του 1,2 δισ. ευρώ, τα ποσά εφάπαξ στους δικαιούχους.
Τα μέτρα
Με δεδομένο το γεγονός ότι με τα 1,2 δισ. ευρώ μπορεί να «καλυφθεί» η πληρωμή 33.000 εφάπαξ, από τα συνολικά 52.000 που βρίσκονται στο συρτάρι ελλείψει εσόδων, το ΤΠΔΥ θα πρέπει να ικανοποιεί άλλες 19.000 - 20.000 αιτήσεις ετησίως εκταμιεύοντας περίπου 700 εκατ - 750 εκατ ευρώ. Επειδή, όμως, δεν επαρκούν οι καταβαλλόμενες εισφορές (είναι περίπου 400 εκατ. ευρώ) το σχέδιο προβλέπει την εξασφάλιση των επιπλέον 300 εκατ. ευρώ μέσα από:
Τη νέα μείωση κατά 15% του εφάπαξ, εφόσον εξασφαλιστούν πρόσθετα έσοδα από άλλες πηγές χρηματοδότησης (όπως υποχρεωτική υπαγωγή στο ταμείο των αναπληρωτών εκπαιδευτικών και των μετακλητών υπαλλήλων, επιβολή εισφοράς στους εργαζόμενους στον ευρύτερο δημόσιο τομέα συνταξιούχους, παρακράτηση μέρους της εισφοράς αλληλεγγύης, επιβολή εισφοράς 50 ευρώ υπέρ του ΤΠΔΥ σε υποβαλλόμενες εντάσεις και προσφυγές κ.α.).
Η μείωση θα μπορούσε, ωστόσο, να φτάσει στο 22% αν δεν εξασφαλιστούν πρόσθετα έσοδα, όπως προβλέπει και η μελέτη της Εθνικής Αναλογιστικής Αρχής για τον εναρμονισμό εισφοράς - παροχών σε όλα τα Ταμεία που χορηγούν εφάπαξ (το συγκεκριμένο μέτρο έπρεπε να ισχύει μέσα στον Ιούνιο, με βάση το Μνημόνιο που «πάγωσε» λόγω των εθνικών εκλογών).
Την αύξηση των ετών ασφάλισης για την καταβολή εφάπαξ στα εικοσιπενταετή.
Για ασφάλιση από 12-25 έτη, το σχέδιο προβλέπει να επιστέφονται εντόκως οι εισφορές, για ασφάλιση από 6-12 έτη άτοκη επιστροφή των εισφορών (ή επιστροφή του 70% εντόκως) και καμία παροχή για 0-6 έτη ασφάλισης.
Τρίχρονη καθυστέρηση
Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΤΠΔΥ, στο τρίτο τρίμηνο (Απρίλιος- Μάιος-Ιούνιος) καταβάλλονται εφάπαξ σε όσους είχαν συνταξιοδοτηθεί έως το Μάιο του 2010.
Αν δεν ληφθούν μέτρα, όσοι είχαν συνταξιοδοτηθεί το Δεκέμβριο του 2010 θα εισπράξουν το εφάπαξ στο τρίτο ή τέταρτο τρίμηνο του 2013, ενώ δεν υπάρχει πρόβλεψη για όσους βγήκαν από το Δημόσιο από το 2011 και μετά.
ΠΗΓΗ: www.imerisia.gr
Το έκτακτο σχέδιο -που σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες έχει συζητηθεί και με συνδικαλιστικά στελέχη της ΑΔΕΔΥ- στηρίζεται στην ένταξη του Ταμείου στο πρόγραμμα έκτακτης χρηματοδότησης για την εξόφληση ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων του Δημοσίου (με τη σύμφωνη γνώμη της τρόικας όταν έγιναν οι σχετικές συναντήσεις με τη διοίκηση του ΤΠΔΥ). Προϋπόθεση, βεβαίως, είναι να μην διακοπεί μετεκλογικά η ροή της χρηματοδότησης και το ΤΠΔΥ να λάβει πρόσθετα μέτρα ώστε να μην σωρεύει νέες ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις, δηλαδή να καταβάλει έγκαιρα, μετά τη σταδιακή είσπραξη του 1,2 δισ. ευρώ, τα ποσά εφάπαξ στους δικαιούχους.
Τα μέτρα
Με δεδομένο το γεγονός ότι με τα 1,2 δισ. ευρώ μπορεί να «καλυφθεί» η πληρωμή 33.000 εφάπαξ, από τα συνολικά 52.000 που βρίσκονται στο συρτάρι ελλείψει εσόδων, το ΤΠΔΥ θα πρέπει να ικανοποιεί άλλες 19.000 - 20.000 αιτήσεις ετησίως εκταμιεύοντας περίπου 700 εκατ - 750 εκατ ευρώ. Επειδή, όμως, δεν επαρκούν οι καταβαλλόμενες εισφορές (είναι περίπου 400 εκατ. ευρώ) το σχέδιο προβλέπει την εξασφάλιση των επιπλέον 300 εκατ. ευρώ μέσα από:
Τη νέα μείωση κατά 15% του εφάπαξ, εφόσον εξασφαλιστούν πρόσθετα έσοδα από άλλες πηγές χρηματοδότησης (όπως υποχρεωτική υπαγωγή στο ταμείο των αναπληρωτών εκπαιδευτικών και των μετακλητών υπαλλήλων, επιβολή εισφοράς στους εργαζόμενους στον ευρύτερο δημόσιο τομέα συνταξιούχους, παρακράτηση μέρους της εισφοράς αλληλεγγύης, επιβολή εισφοράς 50 ευρώ υπέρ του ΤΠΔΥ σε υποβαλλόμενες εντάσεις και προσφυγές κ.α.).
Η μείωση θα μπορούσε, ωστόσο, να φτάσει στο 22% αν δεν εξασφαλιστούν πρόσθετα έσοδα, όπως προβλέπει και η μελέτη της Εθνικής Αναλογιστικής Αρχής για τον εναρμονισμό εισφοράς - παροχών σε όλα τα Ταμεία που χορηγούν εφάπαξ (το συγκεκριμένο μέτρο έπρεπε να ισχύει μέσα στον Ιούνιο, με βάση το Μνημόνιο που «πάγωσε» λόγω των εθνικών εκλογών).
Την αύξηση των ετών ασφάλισης για την καταβολή εφάπαξ στα εικοσιπενταετή.
Για ασφάλιση από 12-25 έτη, το σχέδιο προβλέπει να επιστέφονται εντόκως οι εισφορές, για ασφάλιση από 6-12 έτη άτοκη επιστροφή των εισφορών (ή επιστροφή του 70% εντόκως) και καμία παροχή για 0-6 έτη ασφάλισης.
Τρίχρονη καθυστέρηση
Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΤΠΔΥ, στο τρίτο τρίμηνο (Απρίλιος- Μάιος-Ιούνιος) καταβάλλονται εφάπαξ σε όσους είχαν συνταξιοδοτηθεί έως το Μάιο του 2010.
Αν δεν ληφθούν μέτρα, όσοι είχαν συνταξιοδοτηθεί το Δεκέμβριο του 2010 θα εισπράξουν το εφάπαξ στο τρίτο ή τέταρτο τρίμηνο του 2013, ενώ δεν υπάρχει πρόβλεψη για όσους βγήκαν από το Δημόσιο από το 2011 και μετά.
ΠΗΓΗ: www.imerisia.gr