Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ενέκρινε την Πέμπτη το μηχανισμό για τη μεταφορά κονδυλίων και τις εγγυήσεις για τα δάνεια από ιδιώτες και τράπεζες.
Τον μηχανισμό που θα επιτρέψει στην Ελλάδα να ξεκινήσει ξανά τα έργα των μεγάλων αυτοκινητοδρόμων ενέκρινε χτες το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο με ευρεία πλειοψηφία (504 ψήφοι υπέρ, 78 κατά και 79 αποχές).
Ο νέος κανονισμός θα παρέχει τη δυνατότητα επανέναρξης των έργων περιφερειακής ανάπτυξης τα οποία έχουν σταματήσει στις χώρες που πλήττονται από την κρίση χάρη στα νέα μέσα επιμερισμού του κινδύνου μεταξύ ιδιωτών και δημόσιων επενδυτών, όπως ονομάζονται. Ο λεγόμενος επιμερισμός του κινδύνου μπορεί να οδηγήσει σε ανάκαμψη μέσω της παροχής κεφαλαίων και της αντιμετώπισης της απροθυμίας των τραπεζών να αναλάβουν εξ ολοκλήρου τους επενδυτικούς κινδύνους.
Στην Ελλάδα όπως είναι γνωστό οι τράπεζες σταμάτησαν τη ροή του χρήματος στους παραχωρησιούχους των οδικών έργων, από όταν άρχισε η κρίση, κάτι που οδήγησε και στα λουκέτα στα εργοτάξια. Το ελληνικό κράτος με τη σειρά του δεν μπορούσε να βρει άλλους πόρους, οπότε το πάγωμα των έργων οδήγησε και στην αύξηση της ανεργίας, αφού εκτιμάται ότι σε τέτοια έργα θα μπορούσαν να δουλέψουν 50 χιλιάδες Έλληνες. Τα παρατημένα εργοτάξια στο νομό Ιωαννίνων δείχνουν ακριβώς το πρόβλημα, ενώ το «πράσινο φως» από το Ευρωκοινοβούλιο αναπτερώνει τις ελπίδες ότι σύντομα θα ξαναδούμε μπουλντόζες στην Ιόνια.
Η διαδικασία
Πώς θα γίνει η διαδικασία; Σύμφωνα με την πρόταση κανονισμού, τα κράτη μέλη που λαμβάνουν κοινοτική μακροοικονομική βοήθεια (Ιρλανδία, Ελλάδα, Πορτογαλία και Ρουμανία) θα μπορούν να μεταφέρουν ένα μέρος της περιφερειακής χρηματοδότησης που τους αναλογεί στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή προκειμένου αυτό να χρησιμοποιηθεί σε ένα σύστημα επιμερισμού του κινδύνου. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα συνάπτει στη συνέχεια συνεργασίες επιμερισμού των κινδύνων με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων ή άλλα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα τα οποία προτίθενται να δανείσουν ποσά σε χορηγούς έργων και σε τράπεζες.
Η χρηματοδοτική συνεισφορά της ΕΕ στα μέσα επιμερισμού του κινδύνου δεν θα πρέπει να υπερβαίνει το 10% της συνολικής διαθέσιμης χρηματοδότησης για την εκάστοτε χώρα (κονδύλια που διατίθενται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και το Ταμείο Συνοχής για την περίοδο 2007-2013).
Ο νέος ευρωπαϊκός κανονισμός αποσκοπεί στο να ενθαρρύνει τους ιδιώτες επενδυτές να στηρίξουν "στρατηγικά" έργα που παράγουν έσοδα. Προτεραιότητα θα δοθεί σε έργα που συγχρηματοδοτούνται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και το Ταμείο Συνοχής, ενώ θα μπορούν να συμπεριληφθούν και άλλα έργα που συμβάλλουν στην επίτευξη των στόχων της πολιτικής συνοχής.
Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο επέμεινε ότι το νέο σύστημα πρέπει να τεθεί σε ισχύ το συντομότερο δυνατόν, έτσι ώστε να συμβάλει στην τόνωση της ανάπτυξης και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας. Τα κράτη μέλη που επιθυμούν να επωφεληθούν από αυτό θα πρέπει να υποβάλουν εγγράφως τα αιτήματα τους στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή έως τις 31 Αυγούστου, διευκρινίζοντας τα προγράμματα και τα έργα που πρέπει να καλυφθούν.
Η Ελλάδα έχει ήδη εκδηλώσει το ενδιαφέρον της για το μηχανισμό αυτό, ειδικότερα σε ότι αφορά την ολοκλήρωση των μεγάλων οδικών έργων, μεταξύ των οποίων είναι η Ιόνια Οδός και ο Ε- 65.
Ο κανονισμός δεν θα επιφέρει καμία αλλαγή στη συνολική κατανομή της χρηματοδότησης του Ταμείου Συνοχής για την περίοδο 2007-2013.
Η μόχλευση
Ο Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ζοζέ Μπαρόζο δήλωσε: «Το μέσο επιμερισμού του κινδύνου θα μετατρέψει τα διαρθρωτικά μας ταμεία σε πραγματικό επενδυτικό μέσο. Στην Ελλάδα, για παράδειγμα, 1,5 δισ. ευρώ μπορούν να δημιουργήσουν τουλάχιστον 2,25 δισ. ευρώ για δανεισμό ή εγγυήσεις σε έργα υποδομής. Αυτό αποτελεί ακόμη μια απόδειξη της ισχυρής δέσμευσης της Ευρώπης για τη μελλοντική ανάπτυξη της Ελλάδας και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας για τους Έλληνες». Ο αρμόδιος για την περιφερειακή πολιτική Επίτροπος Γιοχάνες Χαν πρόσθεσε ότι η πρόταση «είναι μια αποτελεσματική χρήση των πόρων της ΕΕ που μπορούν να βοηθήσουν στη μόχλευση περισσότερων ιδιωτικών επενδύσεων.
ΠΗΓΗ: http://www.epirusonline.gr/
Τον μηχανισμό που θα επιτρέψει στην Ελλάδα να ξεκινήσει ξανά τα έργα των μεγάλων αυτοκινητοδρόμων ενέκρινε χτες το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο με ευρεία πλειοψηφία (504 ψήφοι υπέρ, 78 κατά και 79 αποχές).
Ο νέος κανονισμός θα παρέχει τη δυνατότητα επανέναρξης των έργων περιφερειακής ανάπτυξης τα οποία έχουν σταματήσει στις χώρες που πλήττονται από την κρίση χάρη στα νέα μέσα επιμερισμού του κινδύνου μεταξύ ιδιωτών και δημόσιων επενδυτών, όπως ονομάζονται. Ο λεγόμενος επιμερισμός του κινδύνου μπορεί να οδηγήσει σε ανάκαμψη μέσω της παροχής κεφαλαίων και της αντιμετώπισης της απροθυμίας των τραπεζών να αναλάβουν εξ ολοκλήρου τους επενδυτικούς κινδύνους.
Στην Ελλάδα όπως είναι γνωστό οι τράπεζες σταμάτησαν τη ροή του χρήματος στους παραχωρησιούχους των οδικών έργων, από όταν άρχισε η κρίση, κάτι που οδήγησε και στα λουκέτα στα εργοτάξια. Το ελληνικό κράτος με τη σειρά του δεν μπορούσε να βρει άλλους πόρους, οπότε το πάγωμα των έργων οδήγησε και στην αύξηση της ανεργίας, αφού εκτιμάται ότι σε τέτοια έργα θα μπορούσαν να δουλέψουν 50 χιλιάδες Έλληνες. Τα παρατημένα εργοτάξια στο νομό Ιωαννίνων δείχνουν ακριβώς το πρόβλημα, ενώ το «πράσινο φως» από το Ευρωκοινοβούλιο αναπτερώνει τις ελπίδες ότι σύντομα θα ξαναδούμε μπουλντόζες στην Ιόνια.
Η διαδικασία
Πώς θα γίνει η διαδικασία; Σύμφωνα με την πρόταση κανονισμού, τα κράτη μέλη που λαμβάνουν κοινοτική μακροοικονομική βοήθεια (Ιρλανδία, Ελλάδα, Πορτογαλία και Ρουμανία) θα μπορούν να μεταφέρουν ένα μέρος της περιφερειακής χρηματοδότησης που τους αναλογεί στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή προκειμένου αυτό να χρησιμοποιηθεί σε ένα σύστημα επιμερισμού του κινδύνου. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα συνάπτει στη συνέχεια συνεργασίες επιμερισμού των κινδύνων με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων ή άλλα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα τα οποία προτίθενται να δανείσουν ποσά σε χορηγούς έργων και σε τράπεζες.
Η χρηματοδοτική συνεισφορά της ΕΕ στα μέσα επιμερισμού του κινδύνου δεν θα πρέπει να υπερβαίνει το 10% της συνολικής διαθέσιμης χρηματοδότησης για την εκάστοτε χώρα (κονδύλια που διατίθενται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και το Ταμείο Συνοχής για την περίοδο 2007-2013).
Ο νέος ευρωπαϊκός κανονισμός αποσκοπεί στο να ενθαρρύνει τους ιδιώτες επενδυτές να στηρίξουν "στρατηγικά" έργα που παράγουν έσοδα. Προτεραιότητα θα δοθεί σε έργα που συγχρηματοδοτούνται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και το Ταμείο Συνοχής, ενώ θα μπορούν να συμπεριληφθούν και άλλα έργα που συμβάλλουν στην επίτευξη των στόχων της πολιτικής συνοχής.
Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο επέμεινε ότι το νέο σύστημα πρέπει να τεθεί σε ισχύ το συντομότερο δυνατόν, έτσι ώστε να συμβάλει στην τόνωση της ανάπτυξης και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας. Τα κράτη μέλη που επιθυμούν να επωφεληθούν από αυτό θα πρέπει να υποβάλουν εγγράφως τα αιτήματα τους στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή έως τις 31 Αυγούστου, διευκρινίζοντας τα προγράμματα και τα έργα που πρέπει να καλυφθούν.
Η Ελλάδα έχει ήδη εκδηλώσει το ενδιαφέρον της για το μηχανισμό αυτό, ειδικότερα σε ότι αφορά την ολοκλήρωση των μεγάλων οδικών έργων, μεταξύ των οποίων είναι η Ιόνια Οδός και ο Ε- 65.
Ο κανονισμός δεν θα επιφέρει καμία αλλαγή στη συνολική κατανομή της χρηματοδότησης του Ταμείου Συνοχής για την περίοδο 2007-2013.
Η μόχλευση
Ο Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ζοζέ Μπαρόζο δήλωσε: «Το μέσο επιμερισμού του κινδύνου θα μετατρέψει τα διαρθρωτικά μας ταμεία σε πραγματικό επενδυτικό μέσο. Στην Ελλάδα, για παράδειγμα, 1,5 δισ. ευρώ μπορούν να δημιουργήσουν τουλάχιστον 2,25 δισ. ευρώ για δανεισμό ή εγγυήσεις σε έργα υποδομής. Αυτό αποτελεί ακόμη μια απόδειξη της ισχυρής δέσμευσης της Ευρώπης για τη μελλοντική ανάπτυξη της Ελλάδας και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας για τους Έλληνες». Ο αρμόδιος για την περιφερειακή πολιτική Επίτροπος Γιοχάνες Χαν πρόσθεσε ότι η πρόταση «είναι μια αποτελεσματική χρήση των πόρων της ΕΕ που μπορούν να βοηθήσουν στη μόχλευση περισσότερων ιδιωτικών επενδύσεων.
ΠΗΓΗ: http://www.epirusonline.gr/