Ο βουλευτής Ιωαννίνων της ΝΔ κ. Σταύρος Καλογιάννης έκανε την ακόλουθη δήλωση σχετικά με τον οδικό άξονα Ιωάννινα – Καλπάκι – Κακαβιά. 1.Ο οδικός άξονας Ιωάννινα – Καλπάκι – Κακαβιά χαράχθηκε και μελετήθηκε εξ’ αρχής από το ΥΠΕΧΩΔΕ την περίοδο 2006-2009. Για τη χάραξή του, που είναι η βέλτιστη από οικονομικής και περιβαλλοντικής άποψης, έγινε εξαντλητική διαβούλευση με την τοπική αυτοδιοίκηση, α’ και β’ βαθμού, με το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας/Τμήμα Ηπείρου, με εκπροσώπους φορέων και συλλόγων.
Για τις τεχνικές μελέτες του οδικού άξονα και τις γεωτεχνικές έρευνές του δαπανήθηκαν 6 εκ. ευρώ και στη συνέχεια εγκρίθηκε η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων (ΜΠΕ) του έργου, το Σεπτέμβριο του 2009.
2.Αμέσως μετά τις εκλογές, ο Υφυπουργός Υποδομών κ. Μαγκριώτης εξήγγειλε «αλλαγή χάραξης» του συγκεκριμένου άξονα καθώς οι μελέτες ήταν, δήθεν, μη ολοκληρωμένες. Η αλήθεια είναι ότι όλες οι μελέτες ήταν ολοκληρωμένες, όμως οι περιβαλλοντικοί όροι (του 2009) επέβαλαν ορισμένες πρόσθετες μελέτες.
Πρότεινα τότε να δημοπρατηθεί αμέσως το έργο, προϋπολογισμού 300 εκ. ευρώ περίπου, αφού προηγουμένως το ΥΠΥΜΕΔΙ αναθέσει στην Εγνατία Οδό ΑΕ, η οποία δεν έχει αντικείμενο, να συντάξει τα τεύχη δημοπράτησης του έργου.
3.Επί 2 ½ χρόνια το ΥΠΥΜΕΔΙ δεν έπραξε απολύτως τίποτα για το έργο. Όχι μόνο δεν διερεύνησε εναλλακτική χάραξη αλλά ούτε η Εγνατία ενεπλάκη στο έργο και οι σχετικές υπουργικές δηλώσεις μπήκαν στα συρτάρια του Υπουργείου.
Είναι προκλητικό λοιπόν να ανακοινώνει ο αρμόδιος Υφυπουργός, σήμερα που αποχωρεί από το Υπουργείο, τη χρηματοδότηση μελετών, που αποτελούν περιβαλλοντική υποχρέωση από το 2009, δηλώνοντας, σαν να επρόκειτο για νέο έργο, ότι «η ολοκλήρωση του έργου θα ικανοποιήσει την αυξημένη ζήτηση από και προς Αλβανία … ενώ σε συνδυασμό με τα άλλα μεγάλα έργα (Εγνατία, λιμάνι Πάτρας και Ηγουμενίτσας) θα συμβάλει στην αναβάθμιση της μεταφορικής υποδομής», χωρίς να αναφέρει τίποτα για το ιστορικό του έργου.
4.Υπενθυμίζουμε στον κ. Υφυπουργό ότι επί των ημερών του στο Υπουργείο σταμάτησαν όλα τα μεγάλα έργα που αφορούν την Ήπειρο: Η Ιόνια οδός, ο οδικός άξονας Ε-65, το λιμάνι της Ηγουμενίτσας, ο κόμβος της Άρτας, ενώ δεν κατέφερε να παραδώσει στην κυκλοφορία ούτε το τελευταίο εναπομείναν μικρό κομμάτι της Εγνατίας Οδού, τη γέφυρα Περιστερίου, όπως πολλές φορές είχε εξαγγείλει.
5.Σε ό,τι αφορά την ομόφωνη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Ιωαννιτών να τροποποιηθεί η χάραξη του συγκεκριμένου οδικού τμήματος, όπως δημοσιεύθηκε στον τοπικό Τύπο, επισημαίνω ότι αυτό είναι δικαίωμά του. Υποχρεούμαι όμως να δηλώσω ότι εάν ποτέ κινηθεί νέα διαδικασία επαναχάραξης του άξονα αυτό θα σημάνει ουσιαστικά την ακύρωση της κατασκευής του, καθώς πέραν των χρημάτων θα απαιτηθεί τουλάχιστον μια πενταετία, από τη στιγμή που ληφθεί η σχετική απόφαση από το Υπουργείο, για την εκπόνηση των μελετών και την περιβαλλοντική αδειοδότηση του έργου.
Οι απόψεις δε που ακούστηκαν στο Δημοτικό Συμβούλιο από ορισμένους δημοτικούς άρχοντες ότι «δεν είναι οικονομικό θέμα η αλλαγή χάραξης» για έναν άξονα για τον οποίο δαπανήθηκαν μέχρι σήμερα 6 εκ. ευρώ (και θα διατεθούν άλλα 3 εκ. για τις πρόσθετες υποχρεώσεις), προκαλεί εύλογες απορίες για το εάν έχουμε όλοι συλλάβει το μέγεθος του οικονομικού προβλήματος της χώρας μας. Εκτός και εάν δεν μας το επιτρέπει ο άκρατος λαϊκισμός.
Για τις τεχνικές μελέτες του οδικού άξονα και τις γεωτεχνικές έρευνές του δαπανήθηκαν 6 εκ. ευρώ και στη συνέχεια εγκρίθηκε η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων (ΜΠΕ) του έργου, το Σεπτέμβριο του 2009.
2.Αμέσως μετά τις εκλογές, ο Υφυπουργός Υποδομών κ. Μαγκριώτης εξήγγειλε «αλλαγή χάραξης» του συγκεκριμένου άξονα καθώς οι μελέτες ήταν, δήθεν, μη ολοκληρωμένες. Η αλήθεια είναι ότι όλες οι μελέτες ήταν ολοκληρωμένες, όμως οι περιβαλλοντικοί όροι (του 2009) επέβαλαν ορισμένες πρόσθετες μελέτες.
Πρότεινα τότε να δημοπρατηθεί αμέσως το έργο, προϋπολογισμού 300 εκ. ευρώ περίπου, αφού προηγουμένως το ΥΠΥΜΕΔΙ αναθέσει στην Εγνατία Οδό ΑΕ, η οποία δεν έχει αντικείμενο, να συντάξει τα τεύχη δημοπράτησης του έργου.
3.Επί 2 ½ χρόνια το ΥΠΥΜΕΔΙ δεν έπραξε απολύτως τίποτα για το έργο. Όχι μόνο δεν διερεύνησε εναλλακτική χάραξη αλλά ούτε η Εγνατία ενεπλάκη στο έργο και οι σχετικές υπουργικές δηλώσεις μπήκαν στα συρτάρια του Υπουργείου.
Είναι προκλητικό λοιπόν να ανακοινώνει ο αρμόδιος Υφυπουργός, σήμερα που αποχωρεί από το Υπουργείο, τη χρηματοδότηση μελετών, που αποτελούν περιβαλλοντική υποχρέωση από το 2009, δηλώνοντας, σαν να επρόκειτο για νέο έργο, ότι «η ολοκλήρωση του έργου θα ικανοποιήσει την αυξημένη ζήτηση από και προς Αλβανία … ενώ σε συνδυασμό με τα άλλα μεγάλα έργα (Εγνατία, λιμάνι Πάτρας και Ηγουμενίτσας) θα συμβάλει στην αναβάθμιση της μεταφορικής υποδομής», χωρίς να αναφέρει τίποτα για το ιστορικό του έργου.
4.Υπενθυμίζουμε στον κ. Υφυπουργό ότι επί των ημερών του στο Υπουργείο σταμάτησαν όλα τα μεγάλα έργα που αφορούν την Ήπειρο: Η Ιόνια οδός, ο οδικός άξονας Ε-65, το λιμάνι της Ηγουμενίτσας, ο κόμβος της Άρτας, ενώ δεν κατέφερε να παραδώσει στην κυκλοφορία ούτε το τελευταίο εναπομείναν μικρό κομμάτι της Εγνατίας Οδού, τη γέφυρα Περιστερίου, όπως πολλές φορές είχε εξαγγείλει.
5.Σε ό,τι αφορά την ομόφωνη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Ιωαννιτών να τροποποιηθεί η χάραξη του συγκεκριμένου οδικού τμήματος, όπως δημοσιεύθηκε στον τοπικό Τύπο, επισημαίνω ότι αυτό είναι δικαίωμά του. Υποχρεούμαι όμως να δηλώσω ότι εάν ποτέ κινηθεί νέα διαδικασία επαναχάραξης του άξονα αυτό θα σημάνει ουσιαστικά την ακύρωση της κατασκευής του, καθώς πέραν των χρημάτων θα απαιτηθεί τουλάχιστον μια πενταετία, από τη στιγμή που ληφθεί η σχετική απόφαση από το Υπουργείο, για την εκπόνηση των μελετών και την περιβαλλοντική αδειοδότηση του έργου.
Οι απόψεις δε που ακούστηκαν στο Δημοτικό Συμβούλιο από ορισμένους δημοτικούς άρχοντες ότι «δεν είναι οικονομικό θέμα η αλλαγή χάραξης» για έναν άξονα για τον οποίο δαπανήθηκαν μέχρι σήμερα 6 εκ. ευρώ (και θα διατεθούν άλλα 3 εκ. για τις πρόσθετες υποχρεώσεις), προκαλεί εύλογες απορίες για το εάν έχουμε όλοι συλλάβει το μέγεθος του οικονομικού προβλήματος της χώρας μας. Εκτός και εάν δεν μας το επιτρέπει ο άκρατος λαϊκισμός.