Αναδρομικό χαράτσι ύψους 600 ευρώ -κατά μέσο όρο- αναγκάζονται να πληρώσουν όσοι "πιάνονται" από ελέγχους του υπουργείου Οικονομικών -ή και κατά τη διαδικασία παράδοσης των πινακίδων τους στις εφορίες- να μην έχουν πληρώσει τα τέλη κυκλοφορίας του ΙΧ αυτοκινήτου τους κάποια χρονιά.
Τα ίδια πρόστιμα όμως καλούνται να πληρώσουν και όσοι τυχόν πλήρωσαν μεν κανονικά τα τέλη, αλλά δεν φύλαξαν τα σήματα των τελευταίων 15 ετών και τώρα εμφανίζονται -από λάθος της εφορίας- στο ηλεκτρονικό σύστημα να μην έχουν καταβάλει τέλη τουλάχιστον μίας χρονιάς.
Μπροστά στον κίνδυνο να χάσει εκατομμύρια το κράτος, από πολίτες που σχηματίζουν ουρές την τελευταία διετία για να καταθέσουν τις πινακίδες τους, τον Φεβρουάριο πέρυσι διατάχθηκε να γίνει αναδρομική διασταύρωση για να πιαστούν μερικοί που παρέλειψαν να πληρώσουν κάποια χρονιά για το "σήμα".
Σύμφωνα με στοιχεία που έχει στη διάθεσή του το Πρώτο Θέμα, μόνο από τους ελέγχους που έγιναν με έτος αναφοράς το 2008, εντοπίστηκαν 31.510 ιδιοκτήτες ΙΧ χωρίς σήμα τελών κυκλοφορίας. Αυτοί μάλιστα που πήγαν «για μαλλί" και για να καταθέσουν πινακίδες ώστε να γλιτώσουν λεφτά, "βγήκαν κουρεμένοι» όταν τους ζητήθηκε να πληρώσουν "εδώ και τώρα" συνολικά 9.900.000 ευρώ, ως βεβαιωμένες οφειλές, και άλλα 8.200.000 ευρώ ως πρόστιμα και προσαυξήσεις. Συνολικά δηλαδή 18,1 εκατ. ευρώ που αναλογούν στον καθέναν τους περί τα 580 ευρώ, και τα οποία καλούνται να τα πληρώσουν είτε παραδώσουν πινακίδες, είτε όχι!
Σύμφωνα με τη διαδικασία οι φορολογούμενοι καλούνται να δώσουν εξηγήσεις και, αν διαπιστωθεί τελικώς πως έπρεπε να πληρώσουν τα τέλη οι ίδιοι ή άλλοι ιδιοκτήτες, τους καταλογίζονται αναδρομικά τα ποσά και με τόκο. Από τους 31.510 περιπτώσεις που εντοπίστηκαν, σε «απολογία» προσήλθαν οι 26.010, ενώ οι υπόλοιποι ακόμα αναζητούνται.
Όπως είχε δείξει και η προηγούμενη εμπειρία, προ τριετίας, το φαινόμενο αυτοκινήτων που κυκλοφορούν χωρίς να έχουν πληρώσει τέλη είναι περισσότερο συνηθισμένο στην επαρχία.
Πρόστιμα και... για λάθη της εφορίας
Για να αποφύγει τη χρέωση κάποιος, θα πρέπει να αποδείξει ότι νομίμως το όχημα είχε απαλλαγεί από τα τέλη, ή ότι τα όφειλε άλλος ιδιοκτήτης και όχι ο ίδιος. Δυσκολότερα είναι τα πράγματα όμως εάν κάποιος έχει πληρώσει, αλλά δεν έχει φυλάξει τα σήματα των τελευταίων... 15 ετών! Θα πρέπει έτσι οι φορολογούμενοι να προσκομίζουν οποιοδήποτε δικαιολογητικό με το οποίο θα αποδεικνύεται ο λόγος για τον οποίο δεν οφείλονται τα τέλη.
Αν δεν έχει φυλάξει ο ίδιος το «μαγικό χαρτάκι», ο ενδιαφερόμενος αναγκάζεται να το αναζητήσει στην τράπεζα όπου ισχυρίζεται πως το πλήρωσε. Και αν θυμάται ακόμα σε ποιο ακριβώς υποκατάστημα πλήρωσε πχ το σήμα κυκλοφορίας του 2002, το πιθανότερο είναι να μην κρατά τόσο παλαιό αρχείο η ίδια η τράπεζα. Επιπλέον σε ορισμένες περιπτώσεις οι τράπεζες ζητούν και έξτρα χρέωση (της τάξεως των 150 ευρώ ενίοτε) είτε βρουν αντίγραφο της πληρωμής, είτε όχι.
Στην πράξη τα εμπόδια είναι πολύ μεγαλύτερα για όσους πρέπει να αποδείξουν πως "δεν είναι ελέφαντες". Αν η Εφορία πειστεί από τις εξηγήσεις ότι ο πολίτης έχει κάνει τις νόμιμες ενέργειες (ακινησίες, αποσύρσεις, μεταβιβάσεις κ.λ.π.) αλλά αυτές δεν είναι καταχωρημένες στο Πληροφοριακό Σύστημα Οχημάτων, ο φορολογούμενος απαλλάσσεται και τα λάθη διορθώνονται (ενημέρωση του συστήματος, διόρθωση του αριθμού κυκλοφορίας ή του ΑΦΜ κλπ).
Και αν όμως αποδείξουν, με βάση τα στοιχεία που προσκομίζουν οι φορολογούμενοι, ότι τα εν λόγω οχήματα έχουν διαγραφεί οριστικά από το αρχείο οχημάτων του Υπουργείου Υποδομών Μεταφορών & Δικτύων ή έχουν αποσυρθεί από την κυκλοφορία, ελέγχονται αν υφίσταται οφειλή τελών κυκλοφορίας για τα προηγούμενα έτη.
Ποια είναι τα πρόστιμα
- Για τα Ι.Χ. επιβατικά και μοτοσικλέτες, καθώς και τα τύπου Jeep:
α) Για οχήματα στα οποία αναλογούν τέλη κυκλοφορίας κατώτερα των 30 ευρώ, το πρόστιμο ανέρχεται σε 30 ευρώ.
β) Για οχήματα στα οποία αναλογούν τέλη κυκλοφορίας ανώτερα των 30 ευρώ, το πρόστιμο ανέρχεται στο ύψος των τελών κυκλοφορίας (προσαύξηση 100%).
γ) Επιπλέον, σε περίπτωση μη καταβολής ή εκπρόθεσμης καταβολής του ειδικού φόρου αυτοκινήτων μεγάλου κυβισμού, επιβάλλεται από την αρμόδια Δ.Ο.Υ. και πρόστιμο 1% επί του οφειλόμενου ειδικού φόρου για κάθε μήνα καθυστέρησης (με ανώτατο όριο το 100% του βεβαιωμένου ποσού ή δηλαδή το τετραπλάσιο του τέλους που δεν καταβλήθηκε).
δ) Στην περίπτωση που το όχημα απαλλάσσεται από τέλη κυκλοφορίας, το πρόστιμο για την εκπρόθεσμη προμήθεια του ειδικού σήματος είναι ίσο με ½ των τελών κυκλοφορίας που αντιστοιχούν στον κυλινδρισμό του κινητήρα , με ελάχιστον ποσό τα 30 ευρώ.
Σε περίπτωσης συνιδιοκτησίας, για τα τέλη κυκλοφορίας και το πρόστιμο ευθύνονται όλοι οι συνιδιοκτήτες.
Αν το συνολικό ποσό της βεβαίωσης ξεπερνά τα 150 ευρώ, καταβάλλεται σε έξι ίσες μηνιαίες δόσεις. Η πρώτη δόση καταβάλλεται μέχρι την τελευταία εργάσιμη για τις δημόσιες υπηρεσίες ημέρα του επόμενου μήνα από τη βεβαίωση της οφειλής και κάθε μία από τις επόμενες, την τελευταία εργάσιμη για τις δημόσιες υπηρεσίες, ημέρα των αντιστοίχων μηνών που ακολουθούν.
Τα ίδια πρόστιμα όμως καλούνται να πληρώσουν και όσοι τυχόν πλήρωσαν μεν κανονικά τα τέλη, αλλά δεν φύλαξαν τα σήματα των τελευταίων 15 ετών και τώρα εμφανίζονται -από λάθος της εφορίας- στο ηλεκτρονικό σύστημα να μην έχουν καταβάλει τέλη τουλάχιστον μίας χρονιάς.
Μπροστά στον κίνδυνο να χάσει εκατομμύρια το κράτος, από πολίτες που σχηματίζουν ουρές την τελευταία διετία για να καταθέσουν τις πινακίδες τους, τον Φεβρουάριο πέρυσι διατάχθηκε να γίνει αναδρομική διασταύρωση για να πιαστούν μερικοί που παρέλειψαν να πληρώσουν κάποια χρονιά για το "σήμα".
Σύμφωνα με στοιχεία που έχει στη διάθεσή του το Πρώτο Θέμα, μόνο από τους ελέγχους που έγιναν με έτος αναφοράς το 2008, εντοπίστηκαν 31.510 ιδιοκτήτες ΙΧ χωρίς σήμα τελών κυκλοφορίας. Αυτοί μάλιστα που πήγαν «για μαλλί" και για να καταθέσουν πινακίδες ώστε να γλιτώσουν λεφτά, "βγήκαν κουρεμένοι» όταν τους ζητήθηκε να πληρώσουν "εδώ και τώρα" συνολικά 9.900.000 ευρώ, ως βεβαιωμένες οφειλές, και άλλα 8.200.000 ευρώ ως πρόστιμα και προσαυξήσεις. Συνολικά δηλαδή 18,1 εκατ. ευρώ που αναλογούν στον καθέναν τους περί τα 580 ευρώ, και τα οποία καλούνται να τα πληρώσουν είτε παραδώσουν πινακίδες, είτε όχι!
Σύμφωνα με τη διαδικασία οι φορολογούμενοι καλούνται να δώσουν εξηγήσεις και, αν διαπιστωθεί τελικώς πως έπρεπε να πληρώσουν τα τέλη οι ίδιοι ή άλλοι ιδιοκτήτες, τους καταλογίζονται αναδρομικά τα ποσά και με τόκο. Από τους 31.510 περιπτώσεις που εντοπίστηκαν, σε «απολογία» προσήλθαν οι 26.010, ενώ οι υπόλοιποι ακόμα αναζητούνται.
Όπως είχε δείξει και η προηγούμενη εμπειρία, προ τριετίας, το φαινόμενο αυτοκινήτων που κυκλοφορούν χωρίς να έχουν πληρώσει τέλη είναι περισσότερο συνηθισμένο στην επαρχία.
Πρόστιμα και... για λάθη της εφορίας
Για να αποφύγει τη χρέωση κάποιος, θα πρέπει να αποδείξει ότι νομίμως το όχημα είχε απαλλαγεί από τα τέλη, ή ότι τα όφειλε άλλος ιδιοκτήτης και όχι ο ίδιος. Δυσκολότερα είναι τα πράγματα όμως εάν κάποιος έχει πληρώσει, αλλά δεν έχει φυλάξει τα σήματα των τελευταίων... 15 ετών! Θα πρέπει έτσι οι φορολογούμενοι να προσκομίζουν οποιοδήποτε δικαιολογητικό με το οποίο θα αποδεικνύεται ο λόγος για τον οποίο δεν οφείλονται τα τέλη.
Αν δεν έχει φυλάξει ο ίδιος το «μαγικό χαρτάκι», ο ενδιαφερόμενος αναγκάζεται να το αναζητήσει στην τράπεζα όπου ισχυρίζεται πως το πλήρωσε. Και αν θυμάται ακόμα σε ποιο ακριβώς υποκατάστημα πλήρωσε πχ το σήμα κυκλοφορίας του 2002, το πιθανότερο είναι να μην κρατά τόσο παλαιό αρχείο η ίδια η τράπεζα. Επιπλέον σε ορισμένες περιπτώσεις οι τράπεζες ζητούν και έξτρα χρέωση (της τάξεως των 150 ευρώ ενίοτε) είτε βρουν αντίγραφο της πληρωμής, είτε όχι.
Στην πράξη τα εμπόδια είναι πολύ μεγαλύτερα για όσους πρέπει να αποδείξουν πως "δεν είναι ελέφαντες". Αν η Εφορία πειστεί από τις εξηγήσεις ότι ο πολίτης έχει κάνει τις νόμιμες ενέργειες (ακινησίες, αποσύρσεις, μεταβιβάσεις κ.λ.π.) αλλά αυτές δεν είναι καταχωρημένες στο Πληροφοριακό Σύστημα Οχημάτων, ο φορολογούμενος απαλλάσσεται και τα λάθη διορθώνονται (ενημέρωση του συστήματος, διόρθωση του αριθμού κυκλοφορίας ή του ΑΦΜ κλπ).
Και αν όμως αποδείξουν, με βάση τα στοιχεία που προσκομίζουν οι φορολογούμενοι, ότι τα εν λόγω οχήματα έχουν διαγραφεί οριστικά από το αρχείο οχημάτων του Υπουργείου Υποδομών Μεταφορών & Δικτύων ή έχουν αποσυρθεί από την κυκλοφορία, ελέγχονται αν υφίσταται οφειλή τελών κυκλοφορίας για τα προηγούμενα έτη.
Ποια είναι τα πρόστιμα
- Για τα Ι.Χ. επιβατικά και μοτοσικλέτες, καθώς και τα τύπου Jeep:
α) Για οχήματα στα οποία αναλογούν τέλη κυκλοφορίας κατώτερα των 30 ευρώ, το πρόστιμο ανέρχεται σε 30 ευρώ.
β) Για οχήματα στα οποία αναλογούν τέλη κυκλοφορίας ανώτερα των 30 ευρώ, το πρόστιμο ανέρχεται στο ύψος των τελών κυκλοφορίας (προσαύξηση 100%).
γ) Επιπλέον, σε περίπτωση μη καταβολής ή εκπρόθεσμης καταβολής του ειδικού φόρου αυτοκινήτων μεγάλου κυβισμού, επιβάλλεται από την αρμόδια Δ.Ο.Υ. και πρόστιμο 1% επί του οφειλόμενου ειδικού φόρου για κάθε μήνα καθυστέρησης (με ανώτατο όριο το 100% του βεβαιωμένου ποσού ή δηλαδή το τετραπλάσιο του τέλους που δεν καταβλήθηκε).
δ) Στην περίπτωση που το όχημα απαλλάσσεται από τέλη κυκλοφορίας, το πρόστιμο για την εκπρόθεσμη προμήθεια του ειδικού σήματος είναι ίσο με ½ των τελών κυκλοφορίας που αντιστοιχούν στον κυλινδρισμό του κινητήρα , με ελάχιστον ποσό τα 30 ευρώ.
Σε περίπτωσης συνιδιοκτησίας, για τα τέλη κυκλοφορίας και το πρόστιμο ευθύνονται όλοι οι συνιδιοκτήτες.
Αν το συνολικό ποσό της βεβαίωσης ξεπερνά τα 150 ευρώ, καταβάλλεται σε έξι ίσες μηνιαίες δόσεις. Η πρώτη δόση καταβάλλεται μέχρι την τελευταία εργάσιμη για τις δημόσιες υπηρεσίες ημέρα του επόμενου μήνα από τη βεβαίωση της οφειλής και κάθε μία από τις επόμενες, την τελευταία εργάσιμη για τις δημόσιες υπηρεσίες, ημέρα των αντιστοίχων μηνών που ακολουθούν.