Καλπάκι
18-10-2011
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Η Αιολική είναι η ταχύτερα αναπτυσσόμενη μορφή ενέργειας στην Ευρώπη.
Η προώθηση της Αιολικής ενέργειας συμβάλλει στην καταπολέμηση των κλιματικών αλλαγών και στην κάλυψη των αυξανόμενων ενεργειακών αναγκών της χώρας μας, στοιχείο που λαμβάνουμε σοβαρά υπόψη μας.
Για την περιοχή μας, το Δήμο μας, τίθεται επιτακτικά το ζήτημα της αυτονομίας, που είναι πολύ κρίσιμο και για το λόγο αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό να δώσουμε την ευκαιρία να αναπτυχθεί μέσα από έργα που αξιοποιούν την δύναμη της φύσης και προωθεί την πράσινη μορφή ηλεκτροπαραγωγής.
Πιστεύουμε ότι, η κατεύθυνση σε μία τέτοιας μορφής πορεία αποτελεί μοχλό για την ανάπτυξη της τοπικής οικονομίας, την αύξηση της απασχόλησης και την δημιουργία πλούτου.
Πλούτου, που θα μας επιτρέψει να ενισχύσουμε την κοινωνική ευημερία και να αντιμετωπίσουμε καλύτερα τα προβλήματα.
Ειδικότερα, όσον αφορά την Απόφαση του ΔΣ, να τονίσουμε ότι, αν και δεν υπάρχει συνολική περιβαλλοντική εκτίμηση για το θέμα των Αιολικών Πάρκων, εμείς συμφωνούμε με την Μελέτη Περιβαλοντικών επιπτώσεων για το συγκεκριμένο έργο με τις εξής επισημάνσεις και προτάσεις για μία συνολική και ολοκληρωμένη προσέγγιση του θέματος.
Α. Πλεονεκτήματα:
1. Αποφεύγεται η έκλυση επικίνδυνων καυσαερίων.
2. Η γη του Αιολικού Πάρκου μπορεί να εξακολουθήσει να έχει την παλιά της χρήση, προ του αιολικού πάρκου, δηλ. καλλιέργειες και κτηνοτροφία.
3. Οι Α/Γ αποτελούν διεσπαρμένη πηγή ενέργειας και μπορούν να ενισχύσουν τοπικά το ηλεκτρικό δίκτυο.
4. Οι επενδύσεις σε Αιολική ενέργεια αποτελούν εφικτή και βιώσιμη κίνηση και μπορούν να τονώσουν την τοπική οικονομία.
5. Δημιουργούνται νέες θέσεις εργασίας κατά την κατασκευή του έργου αλλά και στην διάρκεια της λειτουργίας του.
6. Επειδή θα υπάρχει πλέον η υποδομή, θα μπορούσε επιπρόσθετα ο ίδιος ο Δήμος να αναλάβει στο μέλλον πρωτοβουλία για εγκατάσταση Α/Γ σε κάποιους λόφους της περιοχής, αυξάνοντας τα έσοδά του.
Β. Αρνητικά στοιχεία
1. Η μη πρόβλεψη ως υποχρέωση της εταιρείας για την αποκατάσταση του χώρου μετά το πέρας της λειτουργίας του έργου ή σε κάθε άλλη περίπτωση.
2. Για να κριθούν επαρκείς ή μη οι όροι που θέτει η Μελέτη θα έπρε-πε να είναι γνωστή η ακριβής χωροθέτηση του έργου, χωρίς να εννοούμε γενικά την περιοχή. Απαιτείται ο λεπτομερής καθορισμός με συντεταγμένες ΕΓΣΑ 87, από τον οποίο θα προκύψει η πραγματική εικόνα των κρινόμενων παρεμβάσεων αλλά και η δυνατότητα εκτίμησης των περιβαλλοντικών επι-πτώσεων σε σύγκριση με τα στοιχεία που διαθέτουν οι αρμόδιες υπηρεσίες (Αρχαιολογία , ΙΓΜΕ για νερά , χάραξη δρόμων, Δασαρχείο κλπ), αλλά και σε σχέση με το υφιστάμενο ιδιοκτησιακό καθεστώς της περιοχής.
Βέβαια, θέλουμε να επισημάνουμε ότι, οι διαδικασίες που προβλέπονται από τον Νόμο, μας βρίσκει κάθετα αντίθετους, διότι πιστεύουμε ότι το αναπτυξιακό μοντέλο της περιοχής πρέπει να σχεδιάζεται και να αποφασίζεται από την ίδια την Τοπική Αυτοδιοίκηση:
• Δεν μπορούν να αποφασίζουν και να σχεδιάζονται έργα τέτοιας σημασίας αποκλειστικά από ιδιώτες, χωρίς την συμμετοχή και την συνεννόηση της τοπικής κοινωνίας.
• Δεν μπορεί να επιλέγονται θέσεις δασικές, δημοτικές, ιδιοκτησίες φορέων ή κατοίκων χωρίς βέβαια κανείς να έχει ερωτηθεί.
• Το που θα χωροθετηθούν τα Αιολικά Πάρκα πρέπει να είναι υπόθεση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και της τοπικής κοινωνίας μέσα από αναλυτική ενημέρωση και συζήτηση.
Σήμερα, η Τοπική Αυτοδιοίκηση καλείται να συνεισφέρει με το να πει απλά την γνώμη της.
Δεν αποφασίζουμε εμείς για το έργο.
Παρόλα αυτά, εκτιμούμε ότι σε εμάς πέφτει το βάρος να πιέσουμε και να εξασφαλίσουμε μία γόνιμη και διεξοδική διαδικασία για την ανάδειξη των διαστάσεων του έργου και την διασφάλιση καλύτερων προϋποθέσεων με περισσότερα οφέλη για τον Δήμο και τους κατοίκους.
Γ. Προτάσεις:
• Σύγκλιση ενιαίας Συνεδρίασης των Δημοτικών Συμβουλίων Ζίτσας και Πωγωνίου με την συμμετοχή της εταιρείας για μία ολοκληρωμένη και διεξοδική συζήτηση για το έργο.
• Έχει νομοθετηθεί το 3% [περίπου] των ετήσιων εσόδων από την λειτουργία ενός Αιολικού Πάρκου να πηγαίνουν στους ΟΤΑ. Εμείς έχουμε κάθε δικαίωμα και υποχρέωση να διεκδικήσουμε από την Εταιρεία μεγαλύτερο ποσοστό για τον Δήμο μας.
• Τα αντισταθμιστικά οφέλη που προβλέπονται να αποφασιστούν με απόφαση ΔΣ και να μην υπάρχει άλλη δεσμευτική πρόταση.
• Θέση μας είναι ότι ο στρατηγικός τομέας της Ενέργειας πρέπει να παραμείνει υπό κρατικό έλεγχο. Όμως ακόμη και στην περίπτωση που η πολιτική κατεύθυνση είναι άλλη, οποιαδήποτε Απόφαση δεν πρέπει να αποκλείσει μελλοντική επένδυση του Ελληνικού Δημοσίου, του Δήμου Πωγωνίου, αλλά και μικροεπενδυτών της περιοχής μας στον τομέα των ΑΠΕ.
• Δεν θα πρέπει να συμφωνήσουμε στην περίπτωση που προκύπτει κορεσμός του συστήματος της ΔΕΗ. Για τον λόγο αυτό θα πρέπει να κοινοποιήσουμε αυτές μας τις προθέσεις και στην ΡΑΕ, η οποία σαν Ανεξάρτητη Αρχή μπορεί να δίνει κατ’ αρχήν εγκρίσεις χωρίς δική μας ενημέρωση.
Για να δοθεί έγκριση στην συγκεκριμένη Μονάδα Αιολικής Ενέργειας 50 ΜW , θα πρέπει να ληφθεί υπόψη το υφιστάμενο μέγεθος ηλεκτρικής ισχύος της περιοχής στο οποίο θα πρέπει να προστεθούν τα 50 MW , και το άθροισμα αυτό να αφαιρεθεί από το μέγεθος της μέγιστης ηλεκτρικής ισχύος την οποία μπορούν να δεχθούν και να διαχειριστούν οι υφιστάμενες υποδομές της ΔΕΗ. Εάν η ποσότητα ισχύος που θα περισσέψει θα είναι μικρότερη των 60 MW , τότε θα πρέπει η θέση μας για τα 50 MW της ιδιωτικής εταιρείας να είναι Αρνητική και Θετική μόνο κατά το ποσό ισχύος που διασφαλίζει τα παραπάνω.
• Εκπόνηση τεκμηριωμένης επιστημονικά μελέτης ενός χωροταξικού σχεδιασμού για της θέσεις εγκατάστασης τέτοιων μονάδων στην γεωγραφική περιοχή του Πωγωνίου.
Ο επικεφαλής της παράταξης και αρχηγός της μείζονος αντιπολίτευσης: Ντόντης Γιάννης
Οι Δημοτικοί Σύμβουλοι:
Αλεξίου Γιώργος, Καραγιώργος Γιάννης, Μεντής Χαράλαμπος, Κολιάκης Δημήτρης, Σώτος Γιάννης, Τόπουλος Βασίλης.