Γραφείο του ευρωβουλευτή των Οικολόγων Πράσινων Μιχ. Τρεμόπουλου
13.7.2010
ΣΤΟ ΕΥΡΩΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΟΙΚΟΛΟΓΟΥΣ ΠΡΑΣΙΝΟΥΣ Η ΧΑΡΑΞΗ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΟΪΤΑΛΙΚΟΥ ΑΓΩΓΟΥ ΑΕΡΙΟΥ Ερώτηση του Μιχ. Τρεμόπουλου
Στο ευρωκοινοβούλιο φέρνουν οι Οικολόγοι Πράσινοι το θέμα της χάραξης του ελληνοϊταλικού αγωγού φυσικού αερίου. Με ερώτηση του Μιχ. Τρεμόπουλου τίθενται υπόψη της Κομισιόν οι αντιδράσεις των τοπικών κοινωνιών της Ηπείρου στην περιοχή του τουριστικού τόξου Πάργα-Πέρδικα-Σύβοτα, οι επισημάνσεις τους για ανεπαρκή διερεύνηση των εναλλακτικών διαδρομών του αγωγού, οι επιπτώσεις στο περιβάλλον αλλά και η διάσταση της ασφάλειας, ιδιαίτερα στα τελευταία χιλιόμετρα του αγωγού ανάμεσα στο σταθμό συμπίεσης αερίου και την ακτή.
Ο ευρωβουλευτής των Οικολόγων Πράσινων ζητά από την Κομισιόν να λάβει υπόψη της, για ενδεχόμενη χρηματοδότηση του έργου, την πληρότητα των μελετών κοινωνικών και περιβαλλοντικών επιπτώσεων, καθώς και το σεβασμό των ευρωπαϊκών Οδηγιών και Κανονισμών στον τομέα της ασφάλειας. Ρωτά επίσης αν έχει συνεκτιμηθεί, στις μελέτες του έργου, η προοπτική συσσώρευσης κι άλλων αγωγών αερίου στην περιοχή όπως ο South Stream, αλλά και το ενδεχόμενο επιπλέον υποδομών φυσικού αερίου, όπως εργοστάσια ηλεκτροπαραγωγής.
«Το φυσικό αέριο μπορεί να είναι αποδεκτό μόνο ως μεταβατική λύση απεξάρτησης από το πετρέλαιο και το λιγνίτη, και ως γέφυρα προς την καθαρή και ήπια ενέργεια», δήλωσε ο Μιχάλης Τρεμόπουλος. «Οι υποδομές του πρέπει λοιπόν να σχεδιάζονται με μεγάλη προσοχή, ιδιαίτερα στα θέματα του περιβάλλοντος και της ασφάλειας. Οι προοπτικές μετατροπής του Ιόνιου σε ενεργειακό κόμβο με αγωγούς, εξορύξεις υδρογονανθράκων και εργοστάσια ηλεκτροπαραγωγής, είναι φυσικό να ανησυχούν τις τοπικές κοινωνίες: το Ιόνιο δεν πρέπει να γίνει Κασπία.
Για τον ελληνοϊταλικό αγωγό στηρίζουμε το αίτημα για πλήρεις μελέτες επιπτώσεων και ασφάλειας και για επιλογή της βέλτιστης περιβαλλοντικά διαδρομής. Παράλληλα θεωρούμε αυτονόητο ότι πρέπει να τροφοδοτεί και τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις των περιοχών που διασχίζει. Κύριο ζητούμενο όμως, για τις περιοχές που έμειναν έξω από τη μέχρι τώρα καταστροφική ανάπτυξη, είναι να επενδύσουμε σε ένα ήπιο ενεργειακό και οικονομικό μέλλον. Απέναντι σε μια κρίση που είναι και οικονομική και κοινωνική και περιβαλλοντική, χρειαζόμαστε ταυτόχρονες απαντήσεις και για τα τρία».
Για περισσότερες πληροφορίες: 6974 510976 6974 371797
(ακολουθεί το κείμενο της ερώτησης του Μιχάλη Τρεμόπουλου)
Θέμα: Ελληνοϊταλικός Αγωγός Φυσικού Αερίου (ITGI)
Για τον Eλληνοϊταλικό αγωγό ITGI και για το υποθαλάσσιο τμήμα «Ποσειδών»- IGI (1), (2) έχουν εκφραστεί έντονες αντιδράσεις, καθώς θα διέρχεται από το μέσον της παράκτιας τουριστικής ζώνης της Ηπείρου. Οι τοπικές κοινωνίες είναι αντίθετες (3), λόγω της ήδη ανεπτυγμένης τουριστικής βιομηχανίας και προσβλέπουν στην εναλλακτική ανάπτυξη του τουρισμού. Επισημαίνουν ότι δεν έχουν συνεκτιμηθεί επαρκώς οι εναλλακτικές διαδρομές εκτός του τουριστικού τόξου Σύβοτα- Πέρδικα-Πάργα, όπως η «Βόρεια Χάραξη», αλλά και η διέλευση παράλληλα με τη Εγνατία Οδό, που θα επέτρεπε και την αξιοποίηση της ΒΙΠΕ Ηγουμενίτσας.
Το ελληνικό Υπουργείο Περιβάλλοντος & Ενέργειας έχει επίσης ανακοινώσει – χωρίς ολοκλήρωση των σχετικών μελετών - ότι ο σταθμός συμπίεσης αερίου θα γίνει στη θέση Φλωροβούνι Πέρδικας. Η κατασκευή 8,5 χλμ αγωγού υψηλής πίεσης (160 bar) προς το σημείο όπου συναντά τη θάλασσα, απαιτεί αποψίλωση δασικών εκτάσεων και ελαιώνων καθώς και μείζονα έργα αντιστήριξης λόγω της σαθρότητας των εδαφών, των μεγάλων κλίσεων και της ύπαρξης ενεργών σεισμικών ρηγμάτων. Η κατασκευή αυτή σε ημιορεινή σεισμογενή περιοχή ενέχει κίνδυνο μεγάλου ατυχήματος και θα πρέπει να υπαχθεί στις διαδικασίες της Οδηγίας 2003/105/ΕΚ.
Ερωτάται η Επιτροπή:
1. Πρόκειται το έργο να χρηματοδοτηθεί από το Ευρωπαϊκό Σχέδιο Ανασυγκρότησης στον τομέα της Ενέργειας ή άλλους κοινοτικούς πόρους; Πως συνδέεται η χρηματοδότηση με την πληρότητα των μελετών κοινωνικών και περιβαλλοντικών επιπτώσεων και το σεβασμό της εφαρμογής των Οδηγιών και Κανονισμών στον τομέα της ασφάλειας;
2. Λαμβάνουν υπόψη οι μελέτες για το ITGI το ενδεχόμενο να πλαισιωθούν οι σχεδιαζόμενες διαδρομές του και από τις διαδρομές του “South Stream”; Λαμβάνουν υπόψη οι μελέτες τις επιπτώσεις από την συσσώρευση των δικτύων μεταφοράς αερίου και συναφείς μελλοντικές δραστηριότητες στις υπό συζήτηση περιοχές;
(1) Interconnector Greece-Italy
(2) που σχεδιάζεται να κατασκευαστούν από τη ΔΕΣΦΑ και από τις από τις ΔΕΠΑ-Edison αντίστοιχα
(3) Ενδεικτικά http://www.perdika.eu/
http://www.epiruspost.gr/ipiros/thesprotia.html?start=27