Η
επιχειρηματική στρατηγική έχει καταχωρηθεί στη συνείδηση πολλών επιχειρηματιών
ότι είναι μια πολυτέλεια που αφορά κυρίως τις πολύ μεγάλες επιχειρήσεις. Ποια
είναι η γνώμη σας για αυτό;
Ο
στρατηγικός προγραμματισμός στην επιχείρηση είναι μια ζωτικής σημασίας εργασία
για τη μακροπρόθεσμη υγεία και ανάπτυξή της. Οι περισσότεροι ιδιοκτήτες
επιχείρησης αποτυγχάνουν να αφιερώσουν τον κατάλληλο χρόνο για το σχεδιασμό και
την υλοποίηση κάποιας στρατηγικής για την επιχείρησή τους καθώς τους απορροφούν
όλο και περισσότερο οι καθημερινές εκκρεμότητες. Έτσι σιγά σιγά και χωρίς να το
καταλάβουν αρχίζουν να βλέπουν μόνο το δέντρο και χάνουν το δάσος. Καμία
επιχείρηση είτε μεγάλη είτε μικρή δεν μπορεί να αναπτυχθεί μακροπρόθεσμα χωρίς
κάποια μορφή στρατηγικού προγραμματισμού και χρήση σχετικών τακτικών σε θέματα
που αφορούν τους τομείς πωλήσεων, επιχειρησιακού σχεδίου, ανάπτυξης,
στρατηγικής marketing, επιλογής και αξιολόγησης προσωπικού, οικονομικών,
κέρδους, προμηθειών, ανάπτυξης με Franchise κ.λ.π.
Η λέξη
στρατηγική προέρχεται ετυμολογικά από την Αρχαία Ελλάδα (στρατός + ηγούμαι) και
αρχικά είχε καθαρά στρατιωτική έννοια. Πολλές σύγχρονες, μεγάλες και μικρές
επιχειρήσεις προσεγγίζουν τη στρατηγική τους με μια διάθεση που παραπέμπει στη
στρατιωτική διοίκηση ή το σχεδιασμό ενός πολέμου. Κατά πόσο είναι αυτό σωστό
κατά τη γνώμη σας;
Είναι
αλήθεια ότι ιστορικά η ουσία της επιχειρηματικής στρατηγικής βρίσκεται στη
στρατιωτική διοίκηση. Αυτό εξάλλου φανερώνει και η χρήση στρατιωτικά
φορτισμένων όρων όπως επιτελεία αντί του επιχειρηματικά δόκιμου κεντρικά
γραφεία. Πολλά στοιχεία είναι κοινά ιδίως όταν πρόκειται για την εφαρμογή
ανταγωνιστικής επιχειρησιακής στρατηγικής. Υπάρχει όμως ένα σημείο που ο
σύγχρονος επιχειρηματίας πρέπει να έχει κατά νου: Στον πόλεμο υπάρχει συγκεκριμένο
και πεπερασμένο έδαφος που διεκδικείς. Δεν μπορείς να πολλαπλασιάσεις τη
διαθέσιμη γη. Μπορείς απλά να μοιράσεις την πίτα. Στις επιχειρήσεις αντίθετα οι
χώροι νέων αγορών που μπορούν να δημιουργηθούν και να διεκδικηθούν είναι
απεριόριστοι. Τα αληθινά μάλιστα κέρδη έχουν καταγραφεί ιστορικά όχι όταν
ξαναμοιράστηκε προς όφελος κάποιου η ίδια πίτα αλλά όταν δημιουργήθηκε μια νέα.
Ένας καινούριος κλάδος, ας πούμε. Αυτήν την παράμετρο θα πρέπει να την έχουμε
πάντα κατά νου όταν καταστρώνουμε τόσο την τρέχουσα στρατηγική (current
strategy), η οποία συνδυάζεται με ορατούς, απτούς και άμεσους στόχους όσο και
τη μελλοντική στρατηγική σχεδίαση (strategic planning), η οποία συνδυάζεται με
ευρύτερους στόχους, μη προσδιορισμένους με ακρίβεια, βασιζόμενους στο στρατηγικό
όραμα (strategic vision).